بیماری های مادرزادی قلب

بیماری های مادرزادی قلب

بیماری های مادرزادی قلب نارسایی قلب:علل، علایم و درمانها (قسمت دوم)عواملی که می توانندب اعث تشدید و علامتدارشدن یک نارسایی قلب که بدون علامت بوده وتحت کنترل قرارداشته است ،کدامند؟شایعترین علل و عواملی که می توانند باعث علامتدار شدن یک نارسایی قلب تحت درمان شوند عبارتند از

:۱٫ پیروی نکردن از رژیم غذایی مناسب.بعنوان مثال چنانچه بیمارمبتلابه نارسایی قلب ،مقدارزیادی نمک مصرف نمایدیاازغذاهای آماده که حاوی املاح زیادمی باشنداستفاده نماید ویادرصورت نارسایی شدیدقلبی مایعات زیادمصرف نماید ،احتباس وتجمع مایعات دربدن بیمارمی تواندباعث ادم(ورم)بدن وتنگی نفس گردد

۲ سرپیچی ازمصرف منظم ودقیق داروهای درمان نارسائی قلبی یامصرف داروهایی که می توانند باعث تجمع وعدم دفع مناسب مایعات بدن شوند مانند بسیاری ازداروهای مسکن که باعث بدشدن وضعیت عمومی بیمارمی شوند.البته علل دیگری نیزوجوددارند که می توانند باعث بروزیاتشدیدعلایم شوندکه پاره ای ازآنهاعبارتند از

:۳ – بروز یا تشدیدتنگی های عروق قلب  موجب کاهش خونرسانی به قلب (ایسکمی قلب )یابروز انفاکتوس حاد(سکته قلبی)

۴٫ افزایش وعدم کنترل فشارخون (هیپرتانسیون)

۵٫ آریتمى‌ها(نامنظمی ها)ی قلبی بهردلیل که بوجودآیند می توانند باعث تشدیدعلایم نارسایی قلب شوند.

۶٫ انواع عفونتها وهرگونه اختلال داخلی که منجربه ایجاد تب شود

۷٫ آمبولى ریوی

۸٫ کم خونی بهردلیل رخ دهدبویژه اگرشدیدیانسبتاشدیدباشد

۹٫ حاملگی

۱۰٫ اختلالات تیروئید

۱۱٫ عفونتهای دریچه هاولایه های مختلف قلبعلائم و نشانه های نارسایی قلبیعلائم نارسایی قلبی معمولا دراثرکاهش خون‌رسانى به اعضامختلف بدن می باشد که خود این مسئله می تواندعلائم مختلفی (خستگی زودرس ، تنگى‌نفس، کاهش انرژی و…) و ….رابهمراه داشته باشد.

ازسوی دیگر فشارها ی پرشدگى داخل قلبى که افزایش یابندنیز می توانند علائم دیگری (ارتوپنه، تنگى نفس حمله‌اى شبانه، ادم محیطی) راایجادنمایند .نکته مهم آنستکه دربرخی مواردممکنست خودشخص نیزازبیماری بی خبربوده وبصورت اتفاقی در حین معاینه یا انجام اکوکاردیوگرافی مشخص گردد که این امر ضرورت معاینات دوره ای تشخیصی بویژه درکسانی که درخطربالاتری برای ابتلابه نارسایی های قلبی هستند( مثل بیماران با سابقه خانوادگی نارسایی قلب، بیماران مبتلا به فشارخون بالای مزمن، بیماران دیابیی و تیروئیدی ، وجود آریتمی و…) رانشان می دهد.

کم کم باپیشرفت نارسایی ،علایم نارسائی ظاهرمی شوندکه عمده این علائم عبارتنداز:تنگی‌نفس در هنگام فعالیت که البته در موارد شدیدتر بیماری، در زمان استراحت نیز وجودخ واهد داشت، اگرشدت بیماری بیشتر شود سرفه خشک و نیزگهگاه خلط یاخلط خونی یا خلطهای کف دار اضافه خواهد شد.احساس خستگی و ناتوانی و ضعف عمومی و نیز ورم(ادم)پ اها ،احساس سیری و بی اشتهائی ،ورم شکم ، سرگیجه بی حالی نیز از سایر علائم می باشند. درنهایت می توان به کاهش میل جنسی ،ن امنظم شدن ضربان قلب و تپش قلب اشاره نمود.

عیوب مادرزادی قلب عبارتند از تغییر شکل هایی در قلب و عروق بزرگ .اطراف آن که به علت تغییرات غیر طبیعی جنین در موقع تولد مشاهده می گردد. برخی از آنها به علت بیماری سرخجه یا تماس با مواد شیمیایی سمی در هنگام حاملگی می باشد.

شایع‌ترین بیماری مادرزادی قلب، سوراخ بین جدار قلب است این جدار، دو طرف قلب راست و چپ را از هم جدا می‌کند این عارضه معمولا هنگام تولد مشخص میشود تشخیص صدای زمزمه مانند که از عبور خون از سوراخها ایجاد می‌گردد به وسیله پزشک با معاینه معین می شود.مطالب کاملتر درسایت دکترهادی زاده وابسته به کلینیک واریس اصفهان(بهترین کلینیک واریس کشوروفوق تخصصی قلب وعروق)دردسترس است.

عیوب دیگر مادرزادی گاهی احتیاج به گذش وقت بیشتر دارندو اغلب چند وقت پس از تولد نوزاد مشخص میشوند. به هر حال پیشرفت هایی که در سال های اخیر در جراحی قلب و عروق انجام گرفته است. قادر است بسیاری از این عیوب را برطرف نماید و بیماران قلبی را به زندگی عادی برگرداند.

جهت کسب اطلاعات کاملتر می توانید باتلفنهای کلینیک قلب وعروق اصفهان. (کلینیک واریس اصفهان وفوق تخصصی قلب وعروق) دکتر هادی زاده

۵و ۳۲۲۴۲۱۶۴ _ ۰۳۱

تماس بگیرید.
جهت رزرو نوبت تلفنی :

عدد ۱۳۰ رابه سامانه ۱۰۰۰۸۵۹۰

ارسال یا عبارت @nobattt رادرتلگرام سرچ کنید.

1 دیدگاه دربارهٔ «بیماری های مادرزادی قلب»

  1. بازتاب: نارسایی قلبی ( قسمت چهارم) - دکتر محمود هادی زاده

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

پیمایش به بالا