اعتیاد به سیگار ( قسمت 1 )

اعتیاد به سیگار

در سال 2012 ، گروهی از محققان سیستم پاداش را در مغز انسان بررسی کردند. این مجموعه از ساختارهای سیستم عصبی مسئول احساس خوشبختی است که پس از اقداماتی که از نظر بدن مفید هستند ، به عنوان مثال ، پس از رابطه جنسی یا یک وعده غذایی خوشمزه ، ترشح هورمون دوپامین به شدت افزایش می یابد. دانشمندان علاقه مند بودند که چگونه سیگار بر عملکرد این سیستم تأثیر می گذارد ، به عبارت دیگر ، آیا یک سیگاری سنگین می تواند چیزی به اندازه سیگار را راضی کند.

معلوم نبود محققان پس از تجزیه و تحلیل چند ده آزمایش توموگرافی دریافتند که مغز افراد معتاد به نیکوتین کمی متفاوت عمل می کند. اگر یک فرد عادی وقتی پول یا غذا به او نشان داده شد احساسات مثبتی را تجربه می کند ، سیستم پاداش سیگاری فقط با دیدن سیگار فعال می شود و به طور معمول نسبت به سایر مشوق ها بی تفاوت می ماند. بعلاوه ، چنین تغییراتی در عملکرد سیستم پس از سیگار دودی دهم ثبت شد.

این احتمالاً به این دلیل است که با سیگار کشیدن مداوم در مغز . تعداد گیرنده های استیل کولین به شدت افزایش می یابد (آنها انتقال یک تکانه عصبی را فراهم می کنند و باعث ترشح دوپامین می شوند) ، و حساسیت آنها کاهش می یابد. این گیرنده ها به طور معمول توسط یک ترکیب آلی خاص ، استیل کولین فعال می شوند که از نظر ساختاری بسیار شبیه به نیکوتین است. با افزایش تعداد گیرنده ها ، ذخایر خود استیل کولین دیگر کافی نیست. و برای احساس خوشبختی ، فرد باید دائماً دوز نیکوتین را افزایش دهد – به این ترتیب وابستگی فیزیولوژیکی شکل می گیرد.

داروی خطرناک

دانشمندان می گویند سیگار کشیدن و الکل پیری انسان را تسریع می کنند

“ترک سیگار دشوار است زیرا این یک بیماری اعتیاد آور مزمن و عود کننده است. می توان گفت یک نوع اعتیاد از نظر اجتماعی قابل قبول است و نه یک عادت بد. به همین دلیل تنها پنج تا هفت درصد افراد سیگاری قادر به ترک سیگار روی خود هستند. بیش از 70 درصد از مصرف کنندگان دخانیات مایل به ترک سیگار هستند. ، حدود 40 درصد تلاش های سالانه را انجام می دهند. به طور متوسط ​​، یک سیگاری شش تا نه بار سعی در ترک اعتیاد دارد. بیش از 50 درصد از کسانی که قادر به ترک سیگار هستند. در مدت ۶ ماه دوباره به استفاده از سیگار روی می‌آورند
“پتانسیل نارکوژنیک (توانایی یک ماده در ایجاد وابستگی جسمی و روحی) در نیکوتین یکی از بالاترین است. اکثر مواد روانگردان ، از جمله الکل ، دارای پتانسیل نارکوژنیک کمتری در مقایسه با نیکوتین هستند.

جهت مطالعه ادامعه مطلب بر روی لینک زیر کلیک کنید

اعتیاد به سیگار ( قسمت 2 )

1 دیدگاه دربارهٔ «اعتیاد به سیگار ( قسمت 1 )»

  1. بازتاب: اعتیاد به سیگار ( قسمت 2 ) - دکتر محمود هادی زاده

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

پیمایش به بالا