تورم پا (ادم پا)

تورم پا(ادم پا):

03132242165_09211016462دوشماره تلفن مرکزدرمان ادم وواریس اصفهان است که دراختیارشماعزیزان می باشد.
هنگامی که خون و مایعات به خوبی در بدن گردش نمی کنند ، پاها اولین محلهایی هستند که علائم را به ما نشان می دهند. در برخی موارد ، این موضوع بدلیل فقدان ورزش ، بارداری یااستفاده از داروی نامناسب است. اما در موارد دیگر ، تورم پا می تواند مشکلات جدی تری را پنهان کندکه کشف آنهابسیارمهم می باشد.

  1. فعالیت وتحرک
  2. بارداری
  3. لخته شدن خون
  4. داروهای خاص
  5. مشکلات اعضای بدن
    وغیره ازعلل مهم واصلی ورم پاهامحسوب می شوند.

پاها یک وظیفه مهم وباورنکردنی در حفظ وضعیت قائم ما در طول روز انجام می دهند. استخوان ها ، عضلات ، تاندون ها و رباط های هر پا با مچ پا کار می کنند تا وزن ما را تحمل کنند و ما را قادر به راه رفتن ، دویدن ، پریدن و ایستادن کنند. اما فعالیت روزانه گاهی باعث ساییدگی و پارگی تاندونهاایجاد می شوند. نتیجه: ورم پاهااست.

پیشنهاد می‌کنم مقاله درمان واریس پا در اصفهان را مطالعه فرمایید.

هنگامی که گردش خون به سمت پاها کاهش می یابد ، خون در بسیاری از رگ ها در انگشتان پا ، پاشنه و مچ پا جمع می شود. دلایل این حالت بسیار متنوع است. این می تواندناشی از فشار ، کم تحرکی ، آسیب دیدگی یا هر چیز دیگری باشدکه برخی جدی و برخی دیگر بی ضرر هستند.

در همه موارد ، علائم را یادداشت کنید وهنگام مراجعه به مرکزواریس اصفهان با پزشک خود صحبت کنید ، به خصوص اگر تورم چندین روز طول بکشد ، به طور ناگهانی ایجاد شود ، فقط روی یک پا تأثیر بگذارد ، همراه با درد باشد و اگر پوست بی رنگ شده است. در اینجا چند دلیل وجود دارد که می تواند آن را توضیح دهد.درمقالات دیگرسایت دکترهادی زاده، مطالب گوناگونی برای بیمارانی که بدنبال یافتن بهترین متخصص درمان ورم ( بهترین متخصص واریس درمان ) ( بهترین متخصص واریس اصفهان )هستند، دراختیارشماگرامیان قراردارد.

حرکت وتحرک فیزیکی:

وقتی به اندازه کافی حرکت نکنیم ، پاهای ما دچارمشکلات زیادی می شوند. نشستن بیش از حد می تواند جریان خون را در آن قسمت از بدن کاهش دهد و باعث تورم شود. برعکس ، ایستادن به مدت طولانی وبدون تحرک نیز می تواند ظرفیت عضلات در پاها را محدود کند ، که همین امر باعث کند شدن جریان خون می شود. سعی کنید برای تغییر موقعیت در طول روز ، برنامه ریزی منظم داشته باشید.

تورم پاها :

علل زیادی می توانندباعث ایجادورم پاها(ادم پاها) شوندکه درزیربه برخی ازآنهااشاره می شود:

بارداری

بدن در دوران بارداری مایعات بیشتری از حد معمول تولید می کند. در سه ماهه سوم بارداری ، وزن رحم می تواند فشار اضافی ایجاد کند و باعث احتباس آب در پاها شود. اگر این قسمت از بدن درطول حاملگی دچارتورم( ادم پاها) شود ، معمولا بعد از زایمان به شکل معمول خود برمی گردد. اما اگر تورم بسیار آزار دهنده باشد ، ماساژ می تواند کمک کند.

لخته خون(ترومبوز)

اگر یکی از پاهای شما متورم است ، اما دیگری نه ، ممکن است از لخته شدن خون رنج ببرید. در این حالت ، تورم ممکن است با علائم دیگری همراه باشد: پای آسیب دیده گرم و قرمز می شود ، وقتی لخته خون در ورید ایجاد می شود (ترومبوز وریدی یا فلبیت) یا در یک سرخرگ (ترومبوز شریانی) ، می تواند از دیواره ای که تشکیل شده جدا شود و درمناطق مختلف بدن وازجمله آنهادر شریان های تأمین کننده ریه ها قرار گیرد ( آمبولی ریوی) .آمبولی های ریوی می توانندبسیارخطرناک باشندوگاه حالت کشنده ایجادمی شود. برای یافتن راه حل سریع به پزشک مراجعه کنید.

پیشنهاد می‌کنم مقاله متخصص واریس در اصفهان را مطالعه فرمایید.

داروها

تورم پا یا مچ پا می تواند بخشی از عوارض جانبی برخی از داروها باشد، از جمله:
⬅️  داروهای ضد انعقادی غیراستروئیدی،
⬅️ ضد بارداری خوراکی ،
⬅️  برخی داروهای ضد فشار خون بالا ،
⬅️  ضد افسردگی ها
⬅️استروئیدها ،
⬅️  و درمان های خاص برای دیابت.

یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به شما در یافتن گزینه های مناسب تر ، تغییر دوز دارو یا تجویز داروهایی برای درمان ادم ( ورم)کمک کند.

مشکلات اعضای بدن

اگر برخی از اعضای ضروری در عملکرد صحیح خود مشکل داشته باشند ، خون و مایعات می توانند در رگ ها و بافت ها جمع شوند. در شدیدترین موارد ، ممکن است نارسایی قلبی ، بیماری کلیوی یا بیماری کبدی عامل ایجاد آن باشد. در این حالت ممکن است قسمت های دیگر بدن مانند دست و صورت نیز تورم داشته باشند. معاینه پزشکی کامل امکان تشخیص دقیق را فراهم می کند.

تورم در پا چیست؟

ادم ، که معمولاً ورم نامیده می شود ، ناشی از تجمع غیر طبیعی مایعات در برخی از بافتهای بدن است. این مایع همچنین ممکن است در قسمت تحتانی پوست جمع شود. محل شایع تجمع مایعات وایجادادم معمولاً در پاها است.

تورم پا که ادم پدال نامیده می شود ، یک مشکل شایع است. اگرچه اغلب درد ایجاد نمی کند ، اما گاهی اوقات دردناک است و می تواند در فعالیت های روزمره اختلال ایجاد کند. این می تواند

نشانه مشکلاتمربوط به سیستم گردش خون ،

غدد لنفاوی یا کلیه هایاسایرعلل باشد. این مشکل در زنان مسن یا باردار کاملاً شایع است. تورم می تواند در حرکت دادن پا مشکل ایجاد کند .

علائم تورم در پا :

علائم زیر ممکن است با تورم پا مشخص شود:

پوست متورم ، کشیده و براق ،

اگر پس از فشار دادن پوست با انگشت ، چند ثانیه گودالی ایجاد شود به این ادم، ادم گوده گذاریاادم پیتینگ گفته می شود

گاهی پوست حالت براق پیدامی کندودرپاره ای ازمواردنیز ممکنست ادم بقدری شدیدباشدکه باعث خروج مایع ازپوست شود.
اگرواریس باعث ایجادورم شده باشد، ادم عموماحالت یکطرفه داردوگاهی علایم دیگرواریس ونارسایی های وریدی هم درمعاینه فیزیکی قابل مشاهده می باشد.

اگرعلت ایجادورم پا، بیماریهای عمومی مانندنارسایی کلیوی ویا مشکلات کبدی باشد، ادم درهردواندام قابل مشاهده می باشد.
ازسوی دیگرنارسایی قلبی ونیز مشکلات تیروییدی نیزمی توانندباعث ایجادادم جنرالیزه ودرطرفه شود.

دردرمان ادم بایستی ابتدامشخص کردکه مشکل ، یکطرفه یادوطرفه است .پس ازآنکه این موضوع مشخص گردید، می توان بسیاری ازعلل راازتشخیص احتمالی کنارگذاشت وتعدادخاصی علل احتمالی باقی می مانندکه با بررسی های تشخیصی مخصوص ازجمله اکوکاردیوگرافی، سونوگرافی داپلررنگی، آزمایشات خون وسایرروشهای مختلف می توان علت نهایی رامشخص نمود.

پیشنهاد می‌کنم مقاله اسکلروتراپی واریس در اصفهان را مطالعه فرمایید.

پس ازتشخیص دقیق علت ، بهترین روش ، درمان علت اصلی ایجادادم (ورم) است.بعنوان مثال اگرعلت بیماری، واریس ونارسایی وریدی باشد،بااستفاده ازلیزرواریس ویااستفاده ازRF می توان به درمان کامل دست پیداکرد.

البته استفاده ازروشهای دیگری هم وجوددارندکه درکناردرمان علت اصلی ، می توانندبه بهبودوضعیت بیمارکمک کند.

درپایان ، بایدحتمابه مشکلات ارتوپدی ومشکلات روماتیسمی نیزاشاره کردکه می توانندباعث ایجادورم پاهاشوند.
بعنوان مثال پیچ خوردگی های مفصل مچ پا، می توانندباعث ایجادورم درمچ پاهاشوند.

ازطرف دیگربرخی بیماری های مهمی ازجمله نقرس نیزمی توانندباعث ایجاداین حالت شودکه البته نقرس بیشترتمایل به درگیری مفصل شست پاوبویژه دراقایان داردولی دقت کنیدکه گاهی ادم ناشی از نقرس می تواندپیشرفته ترشده ومچ پا وحتی زانورانیزدرگیرنماید.

برای پیگیری ادامه این مبحث، به سایت دکترهادی زاده مراجعه فرمایید.

پیمایش به بالا